Praktisk SEO du kan gjøre selv

Jente med stort forstørrelsesglass foran en nettside

Med god kompetanse på tilrettelegging og utvikling av innhold basert på Google sine anbefalinger for SEO, vil nettsidene til bedriften kunne oppnå en synlighet som øker antall besøkende til nettsiden betydelig.

Som markedsfører må du ha kompetanse på dette for å kunne lage god digital kommuniksjon.

SEO er både teknisk og praktisk

En viktig del av SEO handler om den tekniske tilretteleggingen av nettsidene slik at søkemotorene enkelt skal kunne indeksere disse. Den tekniske delen av SEO omfatter oppsett, kode, struktur, meta tagger med mer. Teknisk SEO vil for de fleste være vanskelig å gjøre noe med. Her bør man få hjelp av spesialister som jobber med dette til daglig.

Men SEO har også en praktisk side som handler om tilrettelegging av innhold, og dette både kan og bør du jobbe med selv.

Praktisk arbeide med SEO og innhold

Søkemotorene sin oppgave er å matche søk og innhold - så enkelt og allikevel så vanskelig. Når du gjør et søk i Google forventer du å finne en eller flere nettsider som gir deg den informasjonen du søker etter. For at Google skal finne dette til deg må Google både forstå hva du søker etter og ha relevant innhold i sin indeksering som de kan vise.

Som markedsførere kan vi påvirke Google sin evne til å finne vårt innhold og vise dette til de rette personene. Det gjør vi ved å definere våre målgrupper, forstå deres kundereiser og lage innhold som svarer på det de søker etter i alle faser av kundereisen.

I tillegg til kvaliteten på innholdet må vi strukturere dette etter Google sine anbefalinger og tilpasse det slik at det er lett å lese, se og høre, på skjermer i flere størrelser.

Mestrer vi dette blir innholdet vårt synlig og bidrar til å skape bedre resultat.

Les også: Hvordan lage innhold som ivaretar SEO?

Vi tilrettelegger opplæring i:

  1. Overordnet forståelse for SEO.

  2. Tilrettelegge innhold for optimal synlighet gjennom indeksering hos Google.

  3. Forstå hvordan SEO har utviklet seg fra nøkkelord til søkers intensjon.

  4. Opprettelse av content clusters og pillar pages.

  5. Finne, forstå og tolke søkemønstre.

  6. Bruke SEO for å avdekke konkurrenters styrker og svakheter

  7. Strukturere innhold for synlighet og skjermbasert kommunikasjon