HubSpot til salg og markedsføring?

mann som sjonglerer tre baller

Alle som jobber med markedsføring i dag har kjent på hvor kompetansekrevende det er å skulle være oppdatert på alle medier og kanaler. Det finnes et utall av sosiale medier og en hel skog av digitale kanaler og flater. Det er mange spørsmål vi må kunne besvare og vi sjonglerer med mange samtidige oppgaver.

Medier og kanaler

Hvor er det lurest å være tilstede? Hvordan når vi våre potensielle kunder mest effektivt? Hvor får vi mest igjen for markedsføringen? Hvordan skal vi klare å følge med på den kontinuerlige utviklingen som medfører endringer vi må forholde oss til hele tiden? Må vi virkelig prøve og feile før vi finner den beste miksen og hvor er det vi bør legge fokus.

Programvare, verktøy og annonseadministrasjon

Der vi har mange kanaler og mange flater så har vi også tilsvarende mange system, programvarer og online grensesnitt som vi er nødt til å forholde oss til. Vi vet at for å oppdatere innholdet på nettsidene våre så må vi bruke et eget publiseringsverktøy (content managmenet system - cms). Vi må også kunne bruke alle de forskjellige administrasjons-grensesnittene for annonseadministrasjon i de forskjellige sosiale kanalene.

Facebook sitt brukergrensesnitt er ikke i nærheten av å ligne på brukergrensesnittet til feks Snapchat. I tillegg så må vi ha en programvare somlar oss lage landingssider med skjema. Vi trenger et eget system som vi kan benytte til blogging og artikkelskriving. Og la oss for all del ikke glemme at vi trenger en egen plattform for å kunne sende ut nyhetsbrev og annen kommunikasjon til kundene våre.

Ikke noe av dette er gratis og vi pådrar oss raskt mange lisenser. Dette er kostbart, det er mye å lære seg og alle systemene som kanskje fungerer godt hver for seg fungerer ikke like godt sammen. Vi eksporterer data fra det ene systemet og importerer det til et annet.

Måling og rapportering

Rapportering og styringsdata er tidkrevende å sammenstille og presentere. Jobben må gjøres manuelt og statistikk og data må hentes ut fra hvert enkelt system. I stedet for å kunne få sanntidsrapporter når man trenger det så ender det med rapportering med lange intervaller som en gang pr mnd eller kvartal.

Ansatte - den viktigste ressursen

Vi må også snakke litt om de ansatte. Ressursene som setter det hele sammen, produserer, publiserer, annonserer, måler og følger opp kampanjer og aktiviteter. Det er hverdagsheltene som er nødt for å sette seg inn i alle disse grensesnittene, følge med på alle kanalene og alle flatene å gjøre de rette valgene. Det er ingen lett oppgave.

Det er ikke alle selskap som har en større markedsavdeling hvor fagansvaret er fordelt på flere. De fleste har en eller to som har fått ansvaret for alle markedsoppgaver. Kanskje er ikke engang markedsarbeid deres primære oppgaver. Disse kan gjerne litt om alt men har ikke tid til å spesialisere seg og virkelig trekke det beste ut av mulighetene som er tilstede.

Dette gjør selskapet sårbar for sykdom, fravær og ferieperioder. Og det kan være katastrofalt når den utvalgte og betrodde plutselig står med oppsigelsen i hånda og har fått seg annen jobb. Da blir det fort et stort hull som skal fylles, og mye av erfaringsmaterialet som den ansatte satt med går tapt.

Programvareplattformen HubSpot er løsningen

HubSpot er en programvareplattform som setter alt dette i system:

  • Vi jobber med innholdet på nettsidene våre.

  • Vi blogger eller skriver artikler.

  • Vi lager landingssider med call-to-action og skjema.

  • Vi håndterer nyhetsbrev og all e-post kommunikasjon.

  • Vi setter opp kampanjer og vi administrerer annonser.

  • Vi får hjelp til søkemotoroptimalisering - SEO.

  • Vi har full innsikt i hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

  • Det er ingen manuell flytting av data da alt ligger i det samme systemet.

  • Vi får rapporter og dashboards som viser data i sanntid.

Dette gjør at vi kan jobbe helhetlig med hele kundereisen. Fra første fase hvor vi gjør oss attraktive og folk oppdagere oss, og helt frem til en kunde har kjøpt våre produkter eller tjenester. Hele tiden har vi kun ett brukergrensesnitt å forholde oss til. Det medfører mindre tid brukt på opplæring og mer tid til å planlegging og gjennomføring av markedsaktiviteter.

Og det beste - kjernen i systemet, er en kontaktdatabase hvor vi har all informasjon om våre kunder, ansatte, partnere og våre leads.

HubSpot er også en plattform for selgerne

HubSpot er ikke bare for å holde kontroll på digital markedsføring. Det er også et verktøy for å følge opp salg. Ved at både marked og salg jobber på den samme plattformen får man en samkjørt tilnærming til markedsføring og salg. Vi kan jobbe mot de samme målene og se hva som fungerer og hva som eventuelt må justeres. Da salg og marked har tilgang til den samme kontaktdatabasen er det enkelt å se hvilke markedsaktiviteter som genererer leads og hvilke salgsaktiviteter som konverterer disse til kunder.

Tiden da vi satt og ringte kaldt på kjøpte ringelister er heldigvis forbi. Nå får selgerene tilgang på leads som har vist genuin interesse i stedet for en liste med kontakter som vi ikke aner om er i kjøpsmodus eller ikke.

Les mer om: Inbound marketing, HubSpot og våre andre kompetanseområder

Vil du vite mer om HubSpot og muligheter er det bare å ta kontakt. Vi hjelper deg gjerne!

Previous
Previous

Tips til redesign av nettsider

Next
Next

Hvordan lage innhold som ivaretar SEO?