Kraften i inbound marketing

Inbound marketing kan bidra til å gjøre bedriften din oppdatert på digital markedsføring. I tillegg vil dere få en innsikt og forståelse for kundereisene til egne målgrupper.

inbound-hjerte-digitalraad.png

Introduksjon

Vi har jobbet med Inbound marketing og HubSpot siden 2017 og har bistått med leveranser til både små og store kunder. Filosofi og metodikk er den samme for alle, men tilgangen på ressurser, ambisjons- og aktivitetsnivå kan være ganske forskjellige.

Inbound marketing kan virkelig gi bedriften et løft både på markedsføring og salg. Men skal du lykkes så krever det at du jobber med det daglig. Inbound marketing er ikke en spurt men et marathon.

Her får du en rask innføring i Inbound som filosofi, og Inbound marketing som en metodikk.

Tilbake til toppen ^

Opprinnelsen

Inbound marketing ble introdusert av Brian Halligan i 2005. Året etter etablerte han og Dharmesh Shah selskapet HubSpot. I starten leverte HubSpot en inbound marketing programvare for markedsførere, men har i dag utviklet seg til å bli en full programvareplattform for markedsføring, salg og kundeservice.

I Norge begynte Inbound marketing først å skyte fart i 2014 og er i dag en godt etablert markedsføringsdisiplin som stadig får flere tilhengere.

HubSpot er vert for verdens største Inbound konferanse - INBOUND. Den foregår i september i Boston hvert år og hadde i 2019 over 26.000 deltagere fra hele verden.

Tilbake til toppen ^

Publikum under Inbound i Boston

“Inbound marketing er den viktigste tilnærmingen til markedsføring for 74% av markedsførere over hele verden.”

— Kilde: HubSpot

Inbound filosofien

Inbound som filosofi handler om å skape relasjoner gjennom å være til hjelp og tilføre verdi. Dette gjør at bedrifter møte kundene sine med utganspunkt i å løse deres utfordringer og bidra til gode løsninger.

Med dette som leveregel vil bedrifter kunne skape langsiktige kunderelasjoner som bidrar til selskapets vekst over tid.

Se gjerne på Inbound som den gode hjelperen vi alle verdsetter. Inbound er vennen som aldri sier nei når du spør om hjelp, foreslår løsninger når du står fast, og er ærlig med deg når du er på feil spor.

Lever du etter Inbound prinsippene vil det gjøre bedriften din til et mer kundesentrisk selskap. Dine ansatte vil få et langt mer bevisst forhold til kundenes behov og servicegraden vil øke.

I tillegg vil ansatte som jobber med salg, markedsføring og kundeservice få en positiv holdning til kontinuerlig kompetanseheving for å kunne bistå kundene på beste måte.

Tilbake til toppen ^

Statue av tenkeren

Hva er inbound marketing?

Inbound marketing er en digital markedsføringsstrategi som tiltrekker potensielle kunder gjennom å tilby nyttig og relevant innhold tilpasset målgruppene.

Innholdet skapes på bedriftens nettsider og man benytter tilpassede verktøy for å følge opp besøkende og identifisere potensielle kunder - leads. Disse følges opp ved hjelp av markedsautomasjon og rådgivende salg.

Det utarbeides godt beskrevne idealkunder som visualiseres gjennom personas, og man setter seg inn i deres kundereiser. Ved systematisk identifisering av behovene i kundereisens ulike stadier vil man kunne sette opp konverteringsløp som fører frem til salg.

Tilbake til toppen ^

To personer diskuterer inbound marketing foran PC’er

Inbound metodikken

Inbound metoden handler om å tiltrekke, engasjere og begeistre.

Tiltrekke

Tiltrekk deg de rette personene gjennom å tilby verdifullt innhold. Etabler en dialog som viser at du er en pålitelig partner som de har tiltro til og vil engasjere seg med.

Engasjere

Gjør det mer sannsynlig at de vil kjøpe av deg ved at du presenterer innsikt og løsninger som kan avhjelpe deres utfordringer og bidra til at de når sine mål.

Begeistre

Vær tilstede og gi hjelp og støtte etter et kjøp, slik at du øker kundenes muligheter til å oppnå suksess

Tilbake til toppen ^

HubSpot flywheel

Hvem passer Inbound marketing for?

Om du er en liten eller stor bedrift, organisasjon eller et internasjonalt selskap, så kan du ha nytte av å jobbe med Inbound marketing. Det fungerer for salg av varer, tjenester og abonnement. Det fungerer for rekruttering av medlemmer og det fungerer for oppslutning for en sak.

Men det passer allikevel ikke for alle.

Inbound marketing fungerer best der kjøpsbeslutningen tar tid eller krever en eller annen form for vurdering over tid. Det kan være mange tilbydere og oppleves vanskelig å velge både rett produkt/tjeneste og hvem man skal kjøpe fra.

Det egner seg for eksempel ikke ved salg nødvendige varer eller tjenester som ikke krever noen vurdering fra kjøper, der salg er basert på impulskjøp eller der pris er eneste avgjørende faktor. Her vil det være mer fornuftig å benytte andre former for markedsføring.

Tilbake til toppen ^

Vil du vite mer om Inbound marketing?

Vi kan bistå med:

  1. Å vurdere om inbound marketing er rett for din bedrift eller organisasjon.

  2. Hjelp til å planlegge og styre prosessen med implementering av Inbound marketing.

  3. Valg av rett programvareløsning.

  4. Utarbeide strategier og hjelpe til med installasjon og oppsett.

  5. Opplæring av ansatte.

Ta kontakt med oss i dag for en hyggelig og konstruktiv prat!