Spranget fra tradisjonell reklame til digital markedsføring

Afrika-savanne.jpg

Frem til i dag har du hatt god oversikt over hvilke reklamekanaler og virkemidler du har tilgjengelig for å gjøre kundene oppmerksomme på hva du har å tilby. Du har prøvd mye forskjellig og har en god formening om hva som fungerer til hvilke anledninger. Men nå opplever du plutselig å stå midt i et nytt landskap hvor alt handler om digital markedsføring og sosiale medier. Det dukker opp nye typer byråer som vil snakke med deg og alt er ikke lenger like oversiktlig.

Løvenes konge i markeds-landskapet

Du har annonsert i utvalgte lokal- og riksdekkende aviser. Du har spisset budskapet ditt til gitte målgrupper basert på magasin og ukeblader de leser. Du har prøvd kinoreklame, radio og kanskje brukt masse penger på TV-reklame. Du er kjent med postal DM og innstikk i avis. Du har prøvd utendørsreklame og skjerm i butikk. Du har vært på messer og sponset eventer. Du har profilert deg gjennom lokale idrettslag, minifotballen og 17. mai arrangementet på barneskolen. Til og med russebussen til ansattes unge lovende har fått noen kroner. Du har fornyet og frisket opp selskapets logo og dekorert firmabilene med den nye slagkraftige payoff'en, som sammen med de nye verdiene er resultatet av den altoppslukende merkevareprosessen dere endelig er ferdig med.

Nettsidene dine er nylig redesignet og du er godt fornøyd med at de presenterer bedriften på en god måte. Du har til og med sendt jevnlige nyhetsbrev på epost til alle som har meldt sin interesse.

Du har erfaring med lesertall, abonnenter, lyttere, trafikk og seere. Du er vant til å velge målgrupper basert på demografi, alder og kjønn.

Du lager kampanjer og aktiviteter som selgerne dine ringer på. De måler du på antall telefoner til potensielle kunder pr uke, møtene de booker og tilbud som loggføres og sannsynlighetsberegnes i CRM systemet, eller i Excel regneark.

Det du ikke produserer av reklamemateriell selv har du kjøpt hos store og små reklamebyrå eller hos dyktige freelancere. Her har du fått utviklet strategier, ideer og konsept samt produsert alt nødvendig materiell til kampanjer og aktiviteter. Du vet hva ting koster og du vet hva du får.

Du er løvenes konge i markeds-landskapet og har full oversikt fra toppen av klippen der du skuer utover savannen.

loeve-liggende.jpg

Vanskeligere å få effekt av markedstiltakene

Men nå er det som du hinker rundt med en flis i poten som du ikke blir kvitt. Og nå har den atpåtil begynt å verke. Du opplever at det stadig har blitt vanskeligere å få effekt av markedstiltakene som til nå har fungert ganske godt. Flere og flere takker nei til reklame i postkassa. Radio og TV er fortsatt dyre kanaler og krever høye budsjett for å få effekt. Leserne rømmer fra magasin og ukeblader og avisopplagene raser i bakken. Effekten av annonsering på nettavisene blir stadig dårligere. Faxen er for lengst pakket ned og DM`ene til bedriftene havner i en bøtte for returpapir lenge før de når frem til beslutningstagerne. I rushtiden er det ikke lenger noen som får med seg et eneste reklamebudskap, da de alle er opptatt med å sjekke facebook på mobilen mens de venter på kollektivtransport.

Digital revolusjon

Du er smertelig klar over at du står midt oppe i en digital revolusjon som påvirker samfunnet på mange områder og som slår beina under den tradisjonelle markedsføringen. Det har pågått en jevn endring over flere år men de to siste årene har utviklingen aksellerert. Det er som en demning har gått fra å lekke til å briste fullstendig. Fra og oppleve at du har fulgt med i timen er det nå som du har dumpet to klasser.

Kundene dine ser verden gjennom mobiltelefonen og Google. De er på sosiale medier og det likes, shares, diskuteres og kommenteres i hytt og pine. Alle snakker om digital markedsføring, bannerannonsering, betal pr klikk, søkemotoroptimalisering, kjøpte, eide og fortjente medier, organisk og betalte søkeord, innholdsmarkedsføring, content management, motion, viral spredning, hashtags, blogging, twitring og pinning. Mantra er blitt kontinuerlig effektmåling og ekstrem målretting. Pressen diskuterer frenetisk i alle kanaler om skjult reklame, content marketing som dreper nøytral journalistikk, personsikkerheten som trues av alt digitalt og en verden som er i full oppløsning. Sterke stemmer deklamerer at reklamen er død og at nå må du legge alle penger i eget innhold og egne kanaler.

Du har ikke lengre den samme oversikten og usikkerheten rundt "what to do" blir stadig sterkere.

Det er hjelp å få

Du vet at du må endre markedsføringstiltakene dine og benytte digital markedsføring i større grad, men hvor i all verden skal du begynne og hva bør du fokusere på? Hva forventer kundene seg og hvilke muligheter er det for å skape ny business? Hvor kan du henvende deg for å få hjelp?

Der du tidligere forholdt deg til kreative reklamebyråer, designbyråer, PR-byråer og mediebyråer må du nå orientere deg i en verden med en harang av spesialbyråer: content marketing byråer, innholdsbyrå, digitale byråer, digitale reklamebyråer, digital marketingbyråer, kommunikasjonsbyrå, effektbyrå, sosiale medier byrå, søkemotoroptimaliseringsbyrå, web-byrå, interaktivt byrå, merkevarebyrå, UX-byrå, markedsføringsbyrå, servicedesignbyrå, kreativt digitalt byrå, synlighetsbyrå, viralbyrå og masse andre byrå.…

Visst er det lett å bli forvirret hvor så mange hevder å kjenne sannheten og sitte på den eneste rette løsningen. Og det i en tid med så rivende utvikling at ingen helt vet hva som skjer rundt neste sving.

Da kan det være greit å ta utganspunkt i at man trenger en komplett verktøykasse for å gjøre en jobb profesjonelt. Du løser ikke alt med bare en hammer eller skrutrekker. Rådfør deg med de som jobber daglig med å utarbeide god kommunikasjon basert på innsikt i både marked og kanaler, og som både kjenner historien, er oppdatert på nåtiden og tørr å eksperimentere med det som kommer i fremtiden.

Digital markedsføring er egentlig ikke så vanskelig som mange forestiller seg, men det tar tid, koster faktisk også penger når det skal gjøres bra og krever god erfaring og kunnskap om muligheter og fallgruber. Og tro det eller ei, digital markedsføing er fremdeles ikke verktøyet for alle oppgaver som skal løses.

Mitt råd til deg er å kontakte et byrå som benytter hele verktøykassen og som kan hjelpe deg med å bli kvitt flisen i poten. Et byrå som vil ta utganspunkt i oppgaven som skal løses og som velger riktige verktøy utifra en rikholdig verktøykasse. Et byrå som ønsker å være din partner og som kan tilføre deg den kunnskapen du trenger.

Vær trygg, snart skuer du utover savannen igjen.

to-loever-sammen.jpg

Opprettet 5. desember 2014, Oppdatert 6. mai 2019

Previous
Previous

Ingen ferie uten mobil!