Digitalråd

View Original

Er du sikker på at WordPress er best for deg?

Jeg har jobbet i snart 30 år med nettsider for store og små virksomheter. I løpet av denne tiden har vi beveget oss fra fullstendig skreddersøm og egne servere til malbaserte plattformer og skyløsninger.

Trender har kommet og trender har gått. Mye som var sant for 10 år siden har vi i dag gått helt bort fra. Så lenge teknologien utvikler seg så vil også nettsider. Allikevel er det noe som er uforanderlig, og det er virksomhetenes ønske om en nettside som fremstår som moderne, fleksibel, sikker, lett å oppdatere og som samtidig er leverandøruavhengig.

WordPress er verdens mest brukte plattform for nettsider

I dag velger mange å legge nettsidene sine på WordPress sin plattform nettopp av disse grunner. WordPress er en open-source CMS-løsning som ble lansert i 2003 og er i dag verdens mest brukte plattform for nettsider (CMS står for Content Management System). En av styrkene til WordPress er skalerbarheten som gjør det mulig å tilfredsstille både små og store virksomheter. WordPress har i dag mer enn 75 millioner aktive brukere og det er millioner av utviklere som kan bistå i utvikling på plattformen. Løsningen krever ingen kjøp av lisenser og for mange er det et hovedargument for valg at plattformen er gratis.

WordPress er en fantastisk plattform for å lage nettsider og vil for mange være et veldig godt valg. Men det betyr allikevel ikke at det er det beste valget for alle. Gratis er slett ikke gratis og med popularitet følger også utfordringer.

Selv om det ikke koster penger å benytte WordPress så vil det allikevel være mange kostnader forbundet med å sette opp en nettside og drifte denne. Med mindre du selv er teknisk anlagt, har erfaring med å lage nettsider og har masse ledig tid å benytte, så vil du være avhengig av hjelp til utvikling, design, innholdsproduksjon og løpende drift og vedlikehold. Prislappen vil variere basert på utallige faktorer.

Sikkerhet er en utfordring for alle typer nettsider. På grunn av sin utbredelse er også Wordpress mest utsatt for hacking. Av alle nettsider som hackes er over 70% basert på WordPress. Dette gir en pekepinn på viktigheten av å velge seriøse og dyktige samarbeidspartnere når man skal få utviklet nettsider. Samarbeidspartnere som ikke tar snarveier og som kan hjelpe deg å holde nettsidene oppdatert og beskyttet til enhver tid.

Les også: Tips til redesign av nettsider

Når nettsiden er lansert dukker utfordringene opp

For mange er nye nettsider, eller redesign av eksisterende, en møysommelig og tidkrevende prosess. Etter at plattform er valgt og det er gjort avtale med leverandør(er) begynner arbeidet. Det legges ned mange timer med planlegging, utvikling av funksjonalitet og design og ikke minst arbeide med innhold.

Det kan sammenlignes med kjøp av hus. Når du har valgt området hvor du vil bo og til slutt vunnet anbudet på drømmehuset, så starter oppussingen før innflytting. Du flytter om på vegger og rom, maler, tapetserer, legger gulv, kjøper møbler og endelig kan du flytte inn. Du er kjempefornøyd og synes alt er topp. Men så, etter en liten stund, begynner du å bo deg inn og erfarer at kanskje ikke alt er helt perfekt allikevel. Gangen viser seg å være litt for trang når vintertøyet hentes frem. Du burde ha lagt varmekabler under parketten og ungene savner badekar. I tillegg har dere akkurat oppdaget at en ikke planlagt familieforøkelse er under utvikling og dere vil trenge et rom til.

Akkurat slik er det også ved lansering av nye nettsider. Alt virker bra i starten men så viser det seg at ikke alt var like logisk for brukerne som dere trodde. Dere oppdager at noen av deres tjenester kan ha tilleggsinformasjon som det ikke er tatt høyde for, og nye behov dukker opp på bakgrunn av endringer i bedriften. I tillegg er det vanskelig å huske hvordan man oppdatere innhold så innholdet blir stadig mer utdatert.

Dere oppdager raskt at løpende tilpassinger utover innhold må gjøres av en leverandør og at det både tar tid og er kostbart.

For noen er dette helt greit da de både har tid og budsjetter på plass, men for andre er dette uforutsett og kostbart.

Når innholdet er viktigst kan andre plattformer være løsningen

Svært mange virksomheter har ikke behov for å knytte nettsidene til kritiske forretningssystem eller egenutvikle avansert funksjonalitet. For de er det innhold og kommunikasjon som står i fokus og som det er vitalt å tilpasse løpende. Da trenger man en løsning hvor man kan gjøre løpende endringer uten programmering og tidkrevende prosesser. En løsning hvor man med enkle grep kan legge til sider, endre menyer, endre plassering av innhold, endre farger, fonter og bilder. Og alt dette uten at det går utover nettsidens helhetlige design og funksjonalitet.

All tiden og alle kostnadene som frigjøres kan i stedet benyttes til innhold som skaper trafikk, veileder leads til å gjøre gode valg og genererer nye kunder til butikken.

Squarespace og Wix er gode eksempler på enklere tekniske løsninger med profesjonelle designmaler som kan tilpasses virksomheters egen profil. Løsningene er skybasert og oppdateres, videreutvikles og sikkerhetsovervåkes dermed av produsentene selv.

Disse plattformene kalles gjerne for sidebyggere basert på modulbaserte designmaler som ikke krever programmering eller egenutvikling.

For de som både ønsker enkeltheten som ligger i sidebyggere og mer avanserte funksjoner kan HubSpot CMS være et godt valg.

Digitalråd leverer nettsider på flere ulike plattformer som Squarespace, Wix, HubSpot, Netflex og WordPress.

Les også vår temaside: Redesign av nettsider