AI i reklame og markedsføring

To hjernehalvdeler - teknologi og kreativitet

Utviklingen av sosiale medier og digital markedsføring har hatt stor innvirkning på reklame- og kommunikasjonsbransjen. Nye disipliner er kommet til mens tradisjonelle kanaler og medier har mistet mye av sitt publikum. Nå er det Artificial Intelligence som er på full fremmarsj. Hvordan vil det påvirke reklame og markedsføring?

Datadrevet, men likevel tradisjonell

Fremfor noe så har reklame og markedsføring forandret seg fra å være delvis erfaringsbasert til å bli mer datadrevet. Særlig gjør dette seg gjeldene innen områdene innsikt, analyse, distribusjon og plassering.

Til tross for de store endringene som digitaliseringen og tilgangen på data har medført, både for bransjen og annonsørene, er det likevel flere fagdisipliner som har endret seg lite.

Utvikling av den gode idéen, det bærende konseptet og det engasjerende innholdet krever fortsatt dyktige kreatører, strateger og designere. Men vil den raske utviklingen innen AI endre på dette? Og i så fall hvordan? Vil det skje raske endringer eller er det eventuelt så langt frem at vi ikke bør bekymre oss? Hvor lenge var Adam i paradis..

en menneskehånd og en robothånd strekker seg mot hverandre

Markedsføring er et av områdene hvor AI vil kunne utvikle seg raskt

Markedsføring og reklame er et av de områdene som i dag er ganske modent for å kunne dra nytte av AI i praktisk bruk. AI sin kraft i form av segmentering, sammenstilling og analyse av store datamengder, predikative muligheter, personalisering, bilde-, tekst- og talegjenkjennelse er alle områder som harmonerer med jakten på bransjens hellige gral: hvordan treffe rett person med rett budskap til rett tid.

Gartner sin Hype Cycle spår riktignok at AI ikke vil bli mainstream før om 5-10 år, men allerede nå ser vi mange løsninger i bruk.

Gartner hyper cycle for digital marketing and advertising

Utviklingen går raskere enn noen gang

Vi står i starten av den fjerde industrielle revolusjonen og endringene vil skje raskere enn noen gang tidligere i historien. Spådommene er mange og usikkerheten stor.

Vi er fortsatt i en tidlig fase med hensyn til å gjøre praktisk bruk av AI, men bare de siste årene har det skjedd mye. Ser vi i tillegg på hva som er under utvikling så går vi en spennende fremtid i møte.

graf for human progress ai

Dagens løsninger og muligheter

Mulighetene for å ta i bruk AI er mange. Vi kan utvikle selv, eller ta i bruk eksisterende løsninger å tilpasse til vårt behov. I tillegg bruker vi daglig verktøy og løsninger hvor AI er en del av funksjonaliteten. Det kan derfor være greit å dele inn AI i tre grupper:

  1. Alment tilgjengelig programvare, løsninger og kanaler som benytter AI

  2. Ferdig utviklede AI plattformer og verktøy som kan kjøpes

  3. Egenutviklede AI-løsninger

1. Programvare, løsninger og kanaler som benytter AI

AI, i form av maskinlæring, er allerede blitt en del av både verktøy og prosesser vi benytter. Noe er vi klar over, men mye skjer i bakgrunn. Sosiale medier og søkemotorer har jobbet lenge med AI og leverandørene av programmatiske plattformer tar også maskinlæring i bruk.

Relevante eksempler på AI-baserte funksjoner er automatisk oversettelse av poster og innlegg på Facebook, tilpassede søkeresultat etter din historikk og bruksmønster i Google, optimaliserte annonsevisninger i sanntid i en programmatisk plattform og forslag til beste budstrategi i Google AdWords. Felles for disse AI-forbedrede tjenestene er å forenkle manuelle, tidkrevende og repeterende oppgaver.

Pinterest, Google og Amazon app'er kan gjennom mobilens kamera identifisere produkter, vise deg hva de koster og hvor du kan få kjøpt varene. Google Lens kan også oversette tekst i sanntid, gi deg åpningstidene til en butikk du retter kamera mot tillegg til å identifisere planter og dyr. Kombinasjonen av slike tjenester, mobiltelefonen og kreativt uttak i markedsføring kan skape spennende løsninger.

CRM produsenter benytter AI til å segmentere kunder og leads, og for å personifisere budskap. Et godt eksempel er Salesforce som har utviklet Einstein, sin egen AI-plattform. Einstein automatiserer workflows, predikerer salg, anbefaler tiltak, personaliserer budskap og gir dypere innsikt i kontaktbasen.

Leverandører av CMS og e-handlesløsninger slik som Episerver benytter AI for å personalisere produkt- og innholdsanbefalinger, varesøk, mail og meldinger.

Selskap som Spotify, Netflix og Amazon benytter AI for å tolke brukerdata og kombinere dette med profilinformasjon og demografi. På denne måten får du som bruker tilpassede anbefalinger i sanntid som hele tiden blir bedre basert på ditt handle- og bruksmønster.

2. AI plattformer og verktøy som er tilgjengelig

IBM Watson er en AI-plattform som er tatt i bruk av blant andre Mediacom for å kunne benytte tredje parts data til å tilpasse innhold til målgrupper, effektivisere og automatisere analyser, gi dypere innsikt i handlemønster samt å kunne respondere raskt med målrettede kampanjer basert på hendelser i sanntid.

Rådgivningsselskapet First House benytter IBM Watson for å utvikle en "digital analytiker" for å digitalisere egen analysemetodikk. Målet er å frigjøre tid på rådgivere og få raskere og bedre analyse av politiske beslutningsprosesser, trender, initiativ og holdninger i ulike målgrupper.

Wordsmith fra Automated Insights er en plattform som bruker naturlig språkprosessering til å generere lesbare rapporter basert på strukturerte data. Wordsmith benyttes blant annet av medier og nyhetsbyrå. Associated Press genererer automatisk flere tusen kvartalsrapporter for publisering basert på selskapers inntektsdata.

Bodybuilding.com benytter Wordsmith til å generere mer enn 100.000 ukentlige personlige oppsummeringer av siste ukes trening til sine brukere i egen app.

Phrasee er en AI-plattform som skal erstatte A/B-testing av headinger til epost-markedsføring og annonser/poster i sosiale medier. Virgin Holidays benytter plattformen til sin e-postmarkedsføring for å optimalisere åpnings- og konverteringsrate.

3. Egenutviklede AI-løsninger

Mange selskap og byråer jobber med egenutvikling av tilpassede AI-løsninger hvor de søker å løse egne forretningsutfordringer eller skape nye produkt og tjenester. Noen har kastet seg på chatbot-bølgen mens andre har større ambisjoner.

Try samler flere av sine tjenester og produkt under merkevaren TrAI som skal jobbe med kunstig intelligens. Et av målene er å tolke og forstå merkevarer og bedrifters posisjon blant befolkningen i i sine markeder. Try har også kjøpt seg opp i selskapet Augment som jobber med chatbots og intelligente snakkende annonsebannere. Sammen skal de skape nye muligheter.

Publicis Group har laget sin egen reklame-robot Marcel. Denne skal tilgjengeliggjøre konsernets kollektive kompetansen og erfaringen for sine 80.000 ansatte og binde konsernet tettere sammen på tvers av selskap og landegrenser.

Lexus ønsket i samarbeid med sitt byrå The&Partnership å sette fokus på hvor teknologisk avansert deres nye bilmodell var gjennom å benytte teknologi i utarbeidelsen av reklamefilmen. En maskin skulle fortelle hvordan bringe liv til en maskin. Løsningen ble å benytte AI til å assistere i å skrive manus.

AI' en ble satt til å analysere Cannes Lions bidrag innenfor bil og luksusvarer fra de 15 siste årene for å skrive den perfekte Lexus reklamen. I følge byrået tok AI'en over og skrev hele manuset selv.

Ble det en reklamefilm som skiller seg fra andre bilreklamer vi har sett? Vurder selv!

Previous
Previous

Hvordan lage innhold som ivaretar SEO?

Next
Next

Som leder må du forstå Artificial Intelligence